In 8 stappen een succesvolle RI&E

Staat veiligheid, gezondheid en welzijn in jouw organisatie voorop? Dan is een RI&E  het perfecte instrument hiervoor. Hiermee verminder je onder andere de kans op verzuim bij jouw medewerkers. Ook ben je dan als werkgever op de hoogte van de aanwezige bedrijfsrisico’s. Welke werkgever wil dat nou niet? In deze blog vertel ik jou in 8 stappen hoe je succesvol een RI&E opstelt.

 

Stap 1 Is er een up-to-date RI&E aanwezig?

Allereerst ga je na of er al een RI&E aanwezig is. Is er geen RI&E aanwezig bij jou in de organisatie? Dan kan je gelijk door naar stap 2. Het kennismakingsgesprek met een veiligheidsadviseur.

 

Is er wél een RI&E aanwezig? Bekijk dan of deze nog up-to-date is. Dit is het allerbelangrijkste van je RI&E. Ga eens bij jezelf na. Hoe vaak hoor je over een ongeluk op het werk? Vaak met kleine gevolgen, maar soms helaas ook met hele grote gevolgen. Bijvoorbeeld een val vanaf grote hoogte tijdens het plaatsen van zonnepanelen.

 

Weet je 100% zeker dat de huidige RI&E volledig up-to-date is? Dan ben je als organisatie goed bezig! Maar is jouw RI&E niet geüpdatet? Vraag dan een kennismakingsgesprek aan met een veiligheidsadviseur.

 

Stap 2 Kennismaken met een veiligheidsadviseur

Voordat je aan een RI&E gaat beginnen wil je natuurlijk eerst weten met wie je zaken gaat doen. Daarvoor is het kennismakingsgesprek. Een kennismaking kan vaak telefonisch worden gedaan. Ook kan een veiligheidsadviseur langskomen op locatie om kennis te maken.

Heb je een vraag?
Maandelijks blog
overzicht ontvangen?

Wil je dat wij jou helpen?

Vraag dan een kennismakingsgesprek aan met één van onze veiligheidsadviseurs of laat je nummer achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op voor de mogelijkheden.

Natuurlijk kan je ook zelf een RI&E (proberen te) schrijven. Maar dit brengt vaak een hoop valkuilen met zich mee. Ben je benieuwd waar je tegen aan kan lopen? Lees dan de ervaringen van mijn collega in Veel gemaakte fouten bij het zelf opstellen van een RI&E.”

 

Stap 3 Risico’s in kaart brengen

De kennismaking is achter de rug, je hebt een partij gevonden waar jij je prettig bij voelt of je gaat de RI&E toch zelf proberen te schrijven. Wat zou dan de volgende stap kunnen zijn denk jij? Juist! De risico’s uitgebreid in kaart brengen. Want door risico’s goed in kaart te brengen kunnen ongelukken worden voorkomen.

 

Bij risico’s kan je denken aan bijvoorbeeld:

  • Fysieke overbelasting; zit iemand lang op 1 plek, moet iemand veel tillen?
  • Geluid; is er veel lawaai op de werkvloer wat schadelijk kan zijn?
  • Geweld; is er veel kans dat iemand geconfronteerd wordt met agressie?

 

Stap 4 Hoe groot zijn de risico’s?

Zijn de risico’s in kaart gebracht? Dan kan er nu een prioriteiten lijst worden gemaakt. Welke risico’s moeten als eerst getackeld worden? Wij adviseren om te kijken naar de volgende punten:

  • Hoe gemakkelijk kan er een ongeval plaatsvinden?
  • Wat zijn de gevolgen als er een ongeval plaatsvindt?
  • Op hoeveel mensen heeft dit ongeval invloed?

 

Heb je alles geprioriteerd? Dan kan je beginnen met het maken van een plan van aanpak.

 

Stap 5 Het maken van een plan van aanpak

Met alleen een prioriteitenlijst ben je er nog niet. Sommige risico’s hebben meer tijd nodig om getackeld te worden. Daarnaast kan jij niet alles zelf of alleen uitvoeren. Het plan van aanpak helpt jou hierbij. Let op de volgende punten:

  • Wanneer zou je welk risico willen tackelen?
  • Wie gaat deze taak uitvoeren?
  • Welke deadline hangt er aan welke taak?

 

Het is belangrijk om meerdere collega’s te betrekken bij de uit te voeren taken.

 

Na stap 5 heb je de grootste stappen gehad. De RI&E is opgesteld. Wil jij dieper op de details ingaan lees dan de blog van mijn collega Ik heb een RI&E opgesteld, wat nu?”

 

Hieronder neem ik de vervolg stappen ook beknopt met je door.

 

Stap 6 De RI&E laten toetsen

De volgende vraag die je jezelf moet stellen is hoeveel medewerkers hebben wij? Zijn dit er minder dan 25? Dan kan je deze stap skippen. Zijn dit er meer? Dan ben je verplicht om jouw RI&E te laten toetsen. Dit laat je doen door een gecertificeerde Arbodienst of deskundige.

Waarom een RI&E bij ARBO centrum?

Stap 7 De uitvoering kan beginnen

Is jouw RI&E en plan van aanpak getoetst en goedgekeurd? Dan begint het echte werk! De werksituatie van jou en jouw collega’s zo veilig mogelijk maken. Pak het plan van aanpak erbij en bekijk welk risico’s er wanneer moeten worden aangepakt. Het plan van aanpak is niet voor niets gemaakt dus hou je hier ook aan.

 

Zijn er voor bepaalde risico’s externe partijen nodig? Zorg dan dat je op tijd contacten legt met deze partijen.

 

Stap 8 Blijf actueel

Inmiddels zijn we ongeveer 6 maanden verder. Je bent al ver met het uitvoeren van jouw plan van aanpak. Maar hoe ver is ben je nou echt? Wij adviseren om minstens 1x per jaar je RI&E erbij te pakken. Bekijk de stand van zaken van je plan van aanpak. Zijn alle gemaakte afspraken nagekomen? 

 

Ook is het belangrijk dat je elk jaar na gaat of er veranderingen zijn die risico’s met zich mee brengen.

Bericht delen:

Heb je een vraag?
Maandelijks blog
overzicht ontvangen?

Verder lezen?

Ben je met 5 personen of meer? Dan is een incompany opleiding misschien iets voor jou.

Dat kan dan bij jullie op locatie, de instructeur komt dan op locatie de cursus afnemen. Wil je meer informatie of een gepaste offerte opvragen? Vul de velden hieronder in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.