3 redenen om een preventiemedewerker te hebben
Elk bedrijf met medewerkers in dienst is verplicht om minimaal één preventiemedewerker in dienst te hebben. Dus de belangrijkste reden om een preventiemedewerker te hebben is, omdat dit verplicht is. Laten we dit wat breder bekijken. In bedrijven die tot 25 medewerkers in dienst hebben mag de directeur/werkgever zélf preventiemedewerker zijn. Boven dit aantal moeten medewerkers worden aangesteld als preventiemedewerker. Hier lees je waarom het altijd een goed idee is om te kiezen voor een medewerker.
Scroll om verder te lezen
Cursus tot preventiemedewerker volgen?
Brug tussen directie en werkvloer
Een medewerker aanstellen als preventiemedewerker zorgt ervoor dat je perfect een brug kunt slaan tussen de werkvloer en de directie. Iemand uit het management of de directie kan nog zulke goede intenties hebben; de mensen op de werkvloer weten over het algemeen het best wat er hier speelt en waar men behoefte aan heeft. Een medewerker kan vaak net wat eenvoudiger schakelen met collega’s en kan de stem van de werkvloer optimaal verwoorden.
Meewerken aan beleid
Een preventiemedewerker speelt een belangrijke rol in de totstandkoming van beleid. Door een medewerker tot preventiemedewerker te benoemen ben je ervan verzekerd dat de wensen en behoeften van alle medewerkers worden gehoord bij het maken van beleid. Dat is natuurlijk belangrijk, want zeker in het geval van veiligheidsbeleid worden de belangen van medewerkers direct geraakt.
Een eenvoudig aanspreekpunt
In veel bedrijven zijn de directie en het hoger management vaak niet optimaal bereikbaar. Dat is logisch: ze hebben afspraken, vergaderingen of zijn vaak buiten de deur. Ook kan er sprake zijn van een mentale drempel om hen te benaderen. Kortom: directie en management zijn vaak slecht bereikbaar. Met een preventiemedewerker op de werkvloer weet je zeker dat collega’s hem/haar te allen tijde kunnen bereiken. Dat maakt het niet alleen eenvoudig om contact te zoeken, maar ook veilig in situaties die acute aandacht behoeven.
Medewerkers opleiden tot preventiemedewerker
Wil jij medewerkers laten opleiden tot preventiemedewerker? Schrijf hen dan in voor onze preventiemedewerker cursus. Hierin leren zij alles wat zij moeten weten om een belangrijke bijdrage aan de veiligheid binnen het bedrijf te kunnen leveren.
Meer blogs lezen?
Risico Inventarisatie en Evaluatie: dit is waarom het verplicht is
Risico Inventarisatie en Evaluatie: dit is waarom het verplicht is Elk bedrijf met medewerkers in dienst is verplicht om een RI&E te hebben: een Risico
Nog geen BHV plan? Dit is wat je moet doen
Nog geen BHV plan? Dit is wat je moet doen Heb je nog geen BHV plan? Een goed BHV plan mag niet op de werkvloer
Je hebt een ontruimingsplan: dit is hoe het werkt
Je hebt een ontruimingsplan: dit is hoe het werkt Een goed ontruimingsplan hebben is van groot belang. Breekt er brand uit of vindt er een