Logistiek dodelijkste sector in de afgelopen vijf jaar
- Circa 5 minuten leestijd
- marketing@arbocentrum.nl
In 2023 vielen er maar liefst dertien dodelijke slachtoffers in de logistieke sector, waarmee het opnieuw de meest gevaarlijke sector van Nederland is. Al jaren voert deze sector, officieel ‘vervoer en opslag’, de trieste ranglijsten aan als het gaat om ongevallen en verzuim. Ook in 2023 blijkt veiligheid een groot probleem te zijn, en de cijfers tonen geen verbetering.
Fors meer dodelijke slachtoffers in 2023
Uit de Monitor Arbeidsongevallen 2023 van de Arbeidsinspectie blijkt dat er in 2023 dertien mensen omkwamen in de sector. Dit is een forse stijging ten opzichte van 2022, toen er acht doden vielen. Sinds 2019 zijn er in totaal 62 dodelijke slachtoffers gevallen door ongelukken in de logistiek, met een piek in 2019 van maar liefst zeventien doden. Deze stijging benadrukt de dringende noodzaak voor betere veiligheidsmaatregelen in de sector.
Aantal ongevallen blijft stijgen
Niet alleen het aantal dodelijke slachtoffers, maar ook het totale aantal ongevallen in de logistieke sector is zorgwekkend. In 2023 werden er 290 ongevallen geregistreerd, het hoogste aantal in de afgelopen vijf jaar. De cijfers laten een duidelijke stijging zien, met uitzondering van een tijdelijke daling in 2021. Tussen 2019 en 2023 vonden er in totaal 1.198 ongevallen plaats in de sector, wat de logistiek op de vierde plaats zet, na handel, bouw en industrie.
Risico’s en veelvoorkomende oorzaken
‘Vallen’ blijft het meest voorkomende type ongeval binnen de logistieke sector, gevolgd door ongelukken waarbij heftrucks, palletwagens en ladders betrokken zijn. Deze ongelukken komen veel voor in sectoren als industrie (27%), handel (31%) en vervoer en opslag (26%). Daarnaast zijn mannen en oudere werknemers (55+) vaker slachtoffer, hoewel jongeren juist meer risico lopen in de landbouw.
Dringende behoefte aan betere veiligheidsmaatregelen
De aanhoudende stijging in ongevallen en dodelijke slachtoffers onderstreept de noodzaak voor verbeterde veiligheidsmaatregelen en strengere handhaving. Bedrijven binnen de logistiek zullen meer moeten investeren in trainingen, risicobeoordelingen en veiliger werkmethoden om de trend te keren. Alleen door een gezamenlijke inspanning kan de sector de veiligheid verbeteren en voorkomen dat deze tragische cijfers verder oplopen.
Deze zorgwekkende trend laat zien dat er een structurele aanpak nodig is om de veiligheidscultuur binnen de logistieke sector te verbeteren en verdere slachtoffers te voorkomen.
Meer logistiek nieuws?
Een heftruck groepstraining: dit zijn de voordelen
Een heftruck groepstraining: dit zijn de voordelen Je heftruckcertificaat kun je op verschillende manieren behalen. Door het volgen van een individuele cursus. Maar ook door
Met een heftruckcertificaat op een reachtruck werken? Dit is waarom het niet mag
Met een heftruckcertificaat op een reachtruck werken? Dit is waarom het niet mag Met je heftruckcertificaat op zak, mag je een heftruck besturen. Dat mag
Inschrijven voor een heftruck cursus? Dit zijn de opties
Inschrijven voor een heftruck cursus? Dit zijn de opties Wil jij je inschrijven voor een heftruck cursus? Eenieder die een heftruck wilt besturen moet verplicht