5 Factoren die het welzijn vergroten
Benieuwd naar 5 belangrijke factoren om het welzijn bij jouw medewerkers te vergroten? In deze blog vertellen wij jou hier meer over!
1. Belonen
Als eerste is belonen een hele belangrijke factor. Om medewerkers te motiveren is het verstandig om hen slim te belonen. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van een gedegen opleiding, Een salarisverhoging of een jubileumbonus. De beloningen kunnen ook helpen bij het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Lees verder >>
Wil je een RI&E aanvragen?
2. Flexibiliteit / Het nieuwe werken
Onder het nieuwe werken wordt ook wel verstaan “uren maken is niet belangrijk, de output is wat telt”. Dit hoeft je natuurlijk niet in een keer toe te passen maar kun je ook stapsgewijs doen. Bied de werknemer ruimte en vrijheid om dit te doen binnen bepaalde grenzen. Door flexibel om te gaan met jouw werknemers, zal hij efficiënter te werk gaan.
3. Werkomgeving
Het creëren van een veilige werkomgeving is van essentieel belang. Denk hierbij niet alleen aan een goede bureaustoel en een zit-sta bureau. Maar hou ook rekening met onder andere de volgende punten:
- Zorg voor een opgeruimde werkvloer
- Geef zelf het goede voorbeeld
- Zorg voor gekeurde machines en materialen
- Eventueel speciale werkuitrusting zoals een veiligheidshelm, veiligheidshesje en een veiligheidsbril
Dit alles wordt natuurlijk ook opgenomen in de verplichte RI&E. Ook hiermee kunnen wij je helpen.
4. Motivatie
Met het motiveren van werknemers moet je op de volgende punten letten:
- Stel realistische doelen; niets is zo demotiverend als een onrealistisch doel
- Geef werknemers zelfstandigheid; door zelfstandigheid gaan medewerkers harder werken en dingen op hun eigen manier doen
- Geef waardering aan je werknemers; geef af en toe eens een compliment 😉
- Neem medewerkers mee in beslissingen; zo voelen zij zich betrokken bij de organisatie
- Vier successen; geef een borrel of een feestje bij het behalen van bepaalde targets
Waarom een RI&E bij ARBO centrum?
- Elk jaar een controle
- Gepersonaliseerd plan van aanpak
- Om de 4 jaar herschreven
- Gemiddelde klanttevredenheid van 8.8
5. Communicatie
Communiceren kun je leren! Goede communicatie is van belang voor jou en voor jouw werknemers. Zo zullen zij zich betrokken voelen en zal de productiviteit verhogen. Werkgevers of leidinggevenden wekken extra vertrouwen wanneer zij duidelijk communiceren en veel doorvragen. Daarnaast is vragen stellen erg belangrijk. Hierdoor geef je jouw medewerkers de ruimte om hun expertise uit te kunnen oefenen. Wanneer jij als werkgever of leidinggevende te veel aan het praten bent en niet luistert. Dan sla je de plank volledig mis. Hou dit dus goed in de gaten.
Gerelateerde producten
Meer blogs lezen?
Risico Inventarisatie en Evaluatie: dit is waarom het verplicht is
Risico Inventarisatie en Evaluatie: dit is waarom het verplicht is Elk bedrijf met medewerkers in dienst is verplicht om een RI&E te hebben: een Risico
Nog geen BHV plan? Dit is wat je moet doen
Nog geen BHV plan? Dit is wat je moet doen Heb je nog geen BHV plan? Een goed BHV plan mag niet op de werkvloer
Je hebt een ontruimingsplan: dit is hoe het werkt
Je hebt een ontruimingsplan: dit is hoe het werkt Een goed ontruimingsplan hebben is van groot belang. Breekt er brand uit of vindt er een