Wat doet een preventiemedewerker?

Wat doet een preventiemedewerker? Het antwoord laat zich grotendeels al raden. Deze medewerker (het is een nevenfunctie naast een reguliere functie) zet zich in voor preventie. Maar wat betekent dit in de praktijk?

 

De preventiemedewerker draagt bij aan een veilige en gezonde werkomgeving. Dit betekent dat hij/zij zich richt op het waarborgen van een veilige en gezonde werkomgeving. Maar ook dat de preventiemedewerker collega’s goed in de gaten houdt en signalen op tijd opmerkt en daarnaar handelt.

 

Een preventiemedewerker is de spil in het tot stand komen van het veiligheidsbeleid.

Heb je een preventiemedewerker in dienst, dan weet je dat de wensen en behoeften van alle medewerkers worden gehoord. Dat is cruciaal, want zeker in het geval van veiligheidsbeleid worden de belangen van de medewerkers direct geraakt.

 

Behalve dat de preventiemedewerker meewerkt aan het veiligheidsbeleid, zorgt hij/zij ervoor dat het beleid goed wordt nageleefd. Kortom: de preventiemedewerker is dé onmisbare schakel op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn van alle medewerkers in het bedrijf.

Wat doet een preventiemedewerker op dagelijkse basis?

Wat een preventiemedewerker op dagelijkse basis doet, is vaak heel verschillend. De medewerker is altijd waakzaam. Maar de ene dag gebeurt er niets concreets, terwijl de medewerker op een andere dag meedenkt over beleid, een goed gesprek heeft met een ongeruste collega of overlegt met de directie over manieren om het werk nog veiliger en gezonder te maken.

 

Wat de preventiemedewerker ook doet: hij/zij is vaak aan het schakelen. De preventiemedewerker is makkelijk bereikbaar. De directie vaak niet. Er kan een drempel zijn om bij de directeur naar binnen te stappen. Communiceren met en via de preventiemedewerker zorgt voor korte lijnen en een lage drempel bij situaties die acute aandacht nodig hebben.

Is een preventiemedewerker verplicht?

Het antwoord is ja. Voor ieder bedrijf met medewerkers in dienst, geldt dat het verplicht is om minimaal één preventiemedewerker in dienst te hebben.

 

Heb je maximaal 25 medewerkers in dienst, dan mag je als directeur of werkgever zelf preventiemedewerker zijn. Heb je meer dan 25 medewerkers in dienst, dan ben je verplicht minimaal één preventiemedewerker aan te stellen.

Direct een BHV cursus inplannen?

Relevante artikelen voor jou