Beheerder brandmeldinstallatie: dit is wat het inhoudt
- Circa 6 minuten leestijd
- marketing@arbocentrum.nl
Bedrijven met een brandmeldinstallatie moeten ten minste één medewerker hebben die hiervoor hoofdverantwoordelijk is. Dit is de beheerder brandmeldinstallatie. Want alleen met goed beheer is een brandmeldinstallatie écht effectief en kunnen schade en letsel zo veel mogelijk beperkt en voorkomen worden. Maar wat houdt het nu precies in om beheerder brandmeldinstallatie te zijn? Wij nemen je mee langs de belangrijkste verantwoordelijkheden.
Controle, onderhoud en beheer
Eén van de belangrijkste taken van een beheerder brandmeldinstallatie is om ervoor te zorgen dat de installatie altijd goed werkt. Dit betekent dat je routinematig controles uitvoert en dat je verantwoordelijk bent voor het inplannen en laten uitvoeren van onderhoud en eventuele reparaties. Taken waaraan je kunt denken, zijn:
- Controle van de werking van de meldfunctie van alle meldergroepen.
- De bereikbaarheid van alle handbrandmelders controleren en de visuele controle op de werking ervan.
- Controleren of alle brandmelders nog beschikken over voldoende vrije ruimte.
- Controle van de protocollen met de alarmorganisatie en BHV’ers.
- Controleren of wijzigingen in de omliggende ruimte geen negatieve invloed hebben op de brandmeldinstallatie.
- Checken of alle technische tekeningen, plattegronden en schema’s nog overeenkomen met de werkelijke situatie.
Bijhouden van logboek, incidenten en valse meldingen
Je bent niet voor niets beheerder. Dit betekent dat je ook zaken bij dient te houden. Administratie is belangrijk. Je dient melding te maken van alle incidenten die met de installatie te maken hebben. Ook van valse meldingen. Dit alles leg je zorgvuldig en gestructureerd vast. Het gaat daarbij onder andere om:
- Controle op de doormelding en het ontvangst van storingsmeldingen.
- Visuele controle van alle elementen van de installatie.
- Controle op de doormelding en het ontvangst van een handbrandmelding en een automatische brandmelding.
- Het bijwerken van een (digitaal) logboek.
Beheer en communicatie tijdens calamiteiten
Op het moment dat er sprake is van een calamiteit waarbij de brandmeldinstallatie wordt gebruikt, ben jij als beheerder brandmeldinstallatie de aangewezen persoon om te zorgen voor correcte procedures. Je beheert de installatie en fungeert als eerste en belangrijkste contact voor betrokken partijen en hulpinstanties.
Wil je ook beheerder brandmeldinstallatie worden?
Dit alles klinkt misschien als heel wat. Maar beheerder brandmeldinstallatie zijn betekent vooral dat je er een hele mooie, prima te combineren nevenfunctie met verantwoordelijkheid bij krijgt. Klinkt dat interessant? Schrijf je dan in voor de beheerder brandmeldinstallatie cursus van ARBO centrum. Hiermee behaal je jouw officiële BBMI certificaat.
Vragen over deze blog? Mail gerust naar marketing@arbocentrum.nl!
Meer blogs?
Bouwsector zet veiligheid voorop met convenant voor ingehuurd personeel
Bouwsector zet veiligheid voorop met convenant voor ingehuurd personeel GCVB en Aannemersfederatie Nederland slaan de handen ineen met brancheorganisaties voor uitzendbureaus (ABU en NBBU) om
Optimaal benutten van opleidingsbudgetten
Optimaal benutten van opleidingsbudgetten Werkgevers stellen jaarlijks miljarden beschikbaar voor opleidingen en trainingen voor personeel. Dit budget wordt ingezet voor verschillende doeleinden, waaronder loopbaancoaching en
Bezoek ons tijdens de Infra Relatiedagen 2024
Bezoek ons tijdens de Infra Relatiedagen 2024 Op 6, 7 en 8 februari staan wij met onze stand (nr. 416) op hét kennis- en netwerkevent