Kun je een beheerder brandmeldinstallatie uitbesteden?

Heeft jouw organisatie een brandmeldsysteem, dan dient er ook een beheerder brandmeldinstallatie te zijn. Deze persoon kan middels een cursus worden opgeleid. Een best logische vraag is: kun je een beheerder brandmeldinstallatie uitbesteden? Het is een verantwoordelijke taak waar best wel wat dingen bij komen kijken. Dan is het misschien handig als je van buitenaf iemand aan kunt stellen als beheerder. Alleen kan en mag dat ook echt? Nee. Je kunt de functie van beheerder brandmeldinstallatie niet uitbesteden. Wel kun je enkele taken uitbesteden, hoewel de beheerder ook hiervoor verantwoordelijk blijft.

Waarom kun je het beheer niet uitbesteden?

De brandmeldinstallatie is ontzettend belangrijk. Deze dient continu beheerd te worden. Dat betekent natuurlijk niet dat de beheerder brandmeldinstallatie er de hele tijd mee bezig is. Hij of zij is echter wel op locatie, voert taken volgens de afspraken uit én is dus beschikbaar op momenten dat het nodig is. Zou je iemand van buitenaf hiervoor inschakelen, dan betekent dit dat die persoon eigenlijk fulltime aanwezig zou moeten zijn. En dat schiet natuurlijk totaal het doel voorbij. Daarom moet het iemand uit de eigen organisatie zijn, die hier middels een BBMI-cursus voor is opgeleid. Je vraagt je misschien af waarom het zo belangrijk is dat de beheerder in het bedrijf aanwezig is. Dit is vooral omdat de beheerder bij calamiteiten de belangrijkste persoon is voor de installatie. Ook wanneer het gaat om communicatie met hulpdiensten.

Wat kun je dan wel uitbesteden?

Onder de verantwoordelijkheden van de beheerder brandmeldinstallatie valt onder andere het onderhoud van het systeem. Dit is een voorbeeld van een taak die de beheerder wél uit kan besteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Als beheerder hoef je dus echt niet alles zelf te doen. Je blijft wel altijd verantwoordelijk voor het (laten) uitvoeren van de taken en het voldoen aan de afspraken en eisen.

Cursus inplannen?

Relevante artikelen voor jou