Waarom heeft een vorkheftruck lepels?

Haak niet af. Dit is geen begin van een slechte mop. Wij hebben deze termen ook niet verzonnen. Om het nog wat verwarrender te maken: de vorken van een vorkheftruck heten dus lepels. Niemand neemt het je kwalijk wanneer je deze vorken noemt. Zo worden ze in de volksmond ook gewoon genoemd. Sterker nog: de meeste mensen in het bedrijf zullen je misschien zelfs een beetje vreemd aankijken wanneer je het over de lepels hebt.

Maar waarom heeft een vorkheftruck lepels?

Maar daarmee is de belangrijkste vraag nog niet beantwoord: waarom heeft een vorkheftruck lepels? En waarom heet het voertuig niet lepelheftruck als het lepels heeft?

 

Het antwoord op deze vraag is ontzettend eenvoudig. Op een heftruck zijn twee lepels bevestigd. Een enkel exemplaar is een lepel, maar samen vormen zij een vork omdat ze bestaan uit twee delen.  Dus eigenlijk zou je, als je van mening bent dat het een lepelheftruck is, moeten spreken van een lepelsheftruck. In meervoud dus. Dat klinkt nergens naar, dus is vorkheftruck volgens de meeste mensen gewoon de beste optie.

Je zou er ook nog op een andere manier naar kunnen kijken. Een vorkheftruck heeft lepels omdat deze er weliswaar uitzien als een vork, maar je toch echt geen lading prikt, maar als het ware oplepelt. Er valt dus wat voor te zeggen dat een vorkheftruck eigenlijk lepels heeft.

 

Maar goed, dit is gewoon een gedachte. En wat betreft de naam: de naam vorkheftruck is nu eenmaal ingeburgerd. Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal. Denk maar aan de Engelse taal: forklift. Maar ook in het Duits (Gabelstabler) en in talloze andere talen wordt er naar vorken verwezen. De Fransen houden het dan weer neutraal: chariot élévateur. Eigenlijk zoals wij dat oog gewoon moeten doen: heftruck. Of het nu met vorken of met lepels gebeurt: uiteindelijk gaat het erom dat je met een voertuig werkt dat veilig en effectief zware ladingen kan heffen en verplaatsen.

Cursus inplannen?

Relevante artikelen voor jou