Hoe werkt een heftruck?

29 september 2020

Hoe werkt een heftruck? Een heftruck is een speciaal werkvoertuig dat met behulp van een hefmechanisme zware en/of grote ladingen kan tillen en verplaatsen. Een heftruck is specifiek ontwikkeld voor deze taken en is daarom in zeer veel magazijnen, loodsen, warenhuizen, distributiecentra en andere bedrijven waarin wordt gewerkt met grote ladingen te vinden. Om te weten hoe een heftruck precies werkt, volgt hieronder een uitgebreidere uitleg.

Het hefmechanisme

Het onderdeel dat een heftruck kenmerkt, is het hefmechanisme. Een heftruck werkt met vorken die langs een mast verticaal omhoog en omlaag kunnen bewegen. Doorgaans worden deze vorken aangedreven met behulp van hydraulische druk en bediend met een joystick op een controlepaneel. Er zijn echter ook heftrucks waarbij de vorken met behulp van kettingen worden bewogen.

Heftrucks kunnen zeer grote ladingen aan, variërend van enkele honderden tot wel zo’n 2.000 kilo. De lading bevindt zich in zijn geheel aan de voorkant van de heftruck. Daarom zijn de meeste heftrucks uitgerust met een contragewicht aan de achterkant. Dit om te voorkomen dat de heftruck onder last van een zware lading voorover valt. Bij sommige heftrucks kunnen de vorken ietwat naar achteren gekanteld worden, zodat de lading niet van de vorken af kan vallen.

De mast van de heftruck maakt een bereik van enkele tot soms wel vele meters mogelijk. Hiermee kunnen heftrucks dus ook hoge ladingen uit stellingen pakken, of hier neerzetten. De vorken zijn zo ontwikkeld dat zij alle standaard pallets goed en gebalanceerd kunnen heffen.

De vorken

Standaard is een heftruck uitgerust met vorken. Het is mogelijk om een ander soort hefmechanisme te monteren, hetzij in plaats van de vorken, hetzij aan de vorken. Zo kan een heftruck bijvoorbeeld ook geschikt worden gemaakt voor het heffen van een lading aan een haak of aan kettingen.

De motor

Heftrucks worden geleverd met een elektromotor of een verbrandingsmotor (benzine, diesel of LPG). Dit is de motor die voor de aandrijving van de heftruck zorgt. De motor zorgt eveneens voor de benodigde energie voor het hefsysteem. Het voornaamste verschil tussen een heftruck met elektromotor en verbrandingsmotor is het contragewicht. Elektromotoren zijn door de benodigde accu’s een stuk zwaarder dan verbrandingsmotoren. Daarom beschikken elektrisch aangedreven heftrucks vaak over minder contragewicht aan de achterkant (of helemaal geen). De elektromotor plus accu’s zorgen soms al voor voldoende contragewicht.

Rijden met een heftruck

Rijden met een heftruck is deels gelijk aan rijden met een conventioneel voertuig. De meeste heftrucks beschikken over pedalen, een versnellingsbak (al dan niet met koppeling) of automaat en een stuur zoals ook een auto dat heeft. Er zijn echter meerdere varianten. Sommige heftrucks werken met een stuurknuppel in plaats van een stuurwiel.

Het grootste verschil tussen een heftruck en de meeste andere voertuigen is de besturing. Bij de meeste heftrucks zijn het niet de voorwielen, maar de achterwielen die sturen. Hierdoor is het eenvoudiger manoeuvreren bij het oppakken van een lading. Doordat de achterkant stuurt, kan er makkelijker en met een kleinere draaicirkel worden gedraaid en kunnen de vorken zeer precies gepositioneerd worden.

Rijden met een heftruck mag alleen wanneer de bestuurder over de noodzakelijke kennis beschikt. Dit kan worden aangetoond door het behalen van het heftruck certificaat.

Terug naar overzicht